- De circulaire startup De Clique haalt afval op bij Utrechtse horeca en bedrijven. Zo worden sinaasappelschillen en koffiedik gebruikt als grondstof voor nieuwe producten.
- Oprichters zijn Anja Cheriakova, Bas van Abel en Steven Keulemans, die met BinBang, FairPhone en Fungi Factory hun sporen als duurzame ondernemer al hebben verdiend.
- De Clique heeft nu 24 klanten in Utrecht. Dat moeten er op korte termijn honderd worden. Eind dit jaar wil het bedrijf uitbreiden naar andere steden.
Van een wegwerpmaatschappij een grondstoffeneconomie maken. Dat is het doel van de ondernemers achter de Utrechtse startup De Clique.
En die ondernemers, dat zijn niet de minste: Anja Cheriakova (oprichter van BinBang, een boxsysteem voor afvalscheiding), Bas van Abel (oprichter van de duurzame Fairphone) en Steven Keulemans (oprichter van Fungi Factory, dat paddenstoelen kweekt op lokale afvalstromen). Zij bundelen hun jarenlange ervaring op het gebied van duurzaam ondernemen in hun nieuwe bedrijf.
“Horecabedrijven gooien dagelijks heel veel eten en verpakkingsmaterialen weg, terwijl een groot deel daarvan hergebruikt kan worden”, legt Cheriakova uit tegenover Business Insider.
“Wij springen hier op in door driemaal per week verschillende afvalstromen bij ze op te halen. Dat gebeurt met fietskoeriers op e-cargobikes. Wij zorgen dat de resten bij ondernemers terecht komen die er nieuwe producten van kunnen maken, zoals onze partner Peelpioneers die etherische oliën en citruspulp haalt uit sinaasappelschillen om deze te verwerken in bijvoorbeeld schoonmaakmiddelen en diervoeding.”
Eigen stadshub voor hergebruik horeca-afval
De startup wil in elke stad waar ze actief is, een eigen De Clique Hub op te richten: een locatie waar ze zelf nieuwe producten maken met behulp van de opgehaalde ‘grondstoffen’, zoals De Clique het noemt. “Onze focus ligt daarbij voorlopig op het kweken van oesterzwammen op koffiedik”, vertelt de onderneemster. “Maar op termijn hebben we ook plannen voor urban farming op onze locaties, waarbij we gebruik willen maken van mest die we maken van de afvalstromen.”
In Utrecht – de stad waar De Clique afgelopen jaar het levenslicht zag– vormen zes zeecontainers in de nieuwe stadwijk De Merwede de eerste hub van het bedrijf. De grondstoffen worden er opgeslagen en vanuit daar verder verspreid naar partners die ermee aan de slag gaan. Ook wordt er geëxperimenteerd met nieuwe bestemmingen voor de verzamelde afvalstromen en is er plek voor startups die iets met de grondstoffen doen.
“Die plek in Utrecht hebben we gekregen in goed overleg met vastgoedpartijen en de gemeente”, vertelt Cheriakova. “Maar het unieke aan ons concept is dat we gemeentes in principe niet nodig hebben. We bouwen ons eigen, nieuwe ecosysteem binnen een stad.”
Nuttig afval redden van de verbrandingsoven
Die onafhankelijkheid van gemeentes en afvalbedrijven is belangrijk voor de oprichters van De Clique, zegt de onderneemster die met haar vorige startup BinBang regelmatig aanliep tegen de beperkingen van de bestaande afvalverwerking.
“De BinBang is een afvalbakkensysteem waarmee we het voor consumenten en kleine bedrijven makkelijker willen maken om hun afval te scheiden. Helaas zag ik maar al te vaak dat die gescheiden stromen waar onze gebruikers zo hun best voor doen gewoon in de verbrandingsoven terechtkwamen, terwijl er nog zoveel mee gedaan zou kunnen worden. Vanuit die frustratie kwam ik op het idee voor De Clique”, vertelt ze.
Met hun onderneming willen de oprichters andere ondernemers helpen om hun bedrijf duurzamer te maken. “We merken dat veel horecaondernemers en cateringbedrijven, maar bijvoorbeeld ook congrescentra of andere bedrijven die veel voedselafval hebben, zich bewust zijn van de verspilling. Vaak weten ze echter niet hoe ze daar iets aan kunnen doen. Het vergt heel veel inzet en motivatie om zelf op zoek te gaan naar een oplossing”, aldus Cheriakova.
“Ons initiatief wordt daarom door veel partijen enthousiast ontvangen en ook verschillende investeerders, waaronder Tekkoo, Stichting DOEN en Ondernemersfonds Utrecht, staan achter ons concept. In Utrecht groeien we als het goed is op korte termijn naar honderd bedrijven die meedoen. Eind dit jaar willen we uitbreiden naar andere steden.”
“Ons circulaire businessmodel spreekt bedrijven aan”, merkt de onderneemster. “Hun afval wordt door ons opgehaald, maar komt uiteindelijk weer bij ze terug in een andere vorm. Bedrijven die hun koffiedik voor ons scheiden, krijgen daar oesterzwammen tegen een gereduceerde prijs voor terug. Zo maken we de cirkel rond. We praten er niet alleen over, we doen het gewoon en dat is iets wat in Nederland nog te weinig gebeurt vinden wij.”
Lees meer verhalen over Better Capitalism op Business Insider, zoals:
- De Nederlandse startup KarTent laat zien hoe je karton circulair kan gebruiken: eerst als festivaltent en daarna als basismateriaal voor een lamp of bureau
- Werknemers van dit marketingbureau gaan allemaal 4 dagen werken in plaats van 5
- Dit zijn 4 belangrijke ethische valkuilen voor bedrijven, volgens L'Oreal